نادیده گرفتن محتوا پرش به نوار جانبی رد شدن از تور

همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ

دوره دیجیتال مارکتینگ
حتماً شما هم این روزها واژه دیجیتال مارکتینگ را زیاد شنیده‌اید. آیا می‌دانید دیجیتال مارکتینگ چیست و چرا در دنیای امروز از اهمیت بالایی برخوردار است؟ آیا صنعت دیجیتال مارکتینگ برای همه کسب‌وکارها لازم است؟ و آیا می‌توان از آن برای جذب بیشتر مشتری بهره برد؟ در این  مقاله، از آژانس دیجیتال مارکتینگ بامبو، سعی کردیم، شمارا با نقش و اهمیت دیجیتال مارکتینگ بیشتر آشنا کنیم و به‌ سؤالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال

به‌طورکلی دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، زمانی است که ما برای فرایند بازاریابی از ابزارهای دیجیتال مانند موتورهای جستجو، وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها، ارسال پیام از طریق موبایل و غیره استفاده می‌کنیم. امروزه استفاده از اینترنت به‌قدری فراگیرشده است که ما برای حفظ کسب‌وکارمان و ماندن در عرصه رقابت، ناچار به استفاده از آن هستیم. زیرا همیشه برای برقراری ارتباط مؤثر با مخاطبان، ما باید، همگام با تکنولوژی‌های زمان و مکان حاضر پیش برویم و در یک کلمه کسب‌وکار ما باید همیشه به‌روز باشد.

تفاوت بازاریابی دیجیتال با سنتی

در ابتدا لازم است برای اینکه بیشتر با مبحث دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال آشنا شوید آن را با یک بازاریابی سنتی مقایسه می‌کنیم. قبل از این مقایسه اگر بخواهیم یک تعریف کلی از بازاریابی سنتی داشته باشیم به این صورت تعریف می‌شود که در یک بازاریابی سنتی، ابزارهای تبلیغاتی ما، شامل آگهی‌ها، بیلبوردها، تبلیغات از طریق رسانه‌های عمومی مثل: رادیو، تلویزیون، روزنامه و غیره انجام می‌شود. حال با مقایسه این دو بازار با یکدیگر،  علاوه بر شناخت بیشتر آنها،  می‌توانیم مزایا و معایب بازار سنتی و بازار دیجیتال را نیز بررسی کنیم.
  1. سهولت دسترسی: همان‌طور که گفته شد در بازاریابی سنتی از ابزارهایی مثل تبلیغ در روزنامه، کاتالوگ، بیلبورد و غیره استفاده می‌شود و دسترسی مشتریان به این‌گونه از آگهی‌ها، در مقایسه با یک بازار دیجیتال خیلی محدودتر است و حتی گاهی هم هزینه‌بر خواهد بود مانند خرید یک روزنامه.
  2. گستردگی بازاریابی: در یک بازاریابی سنتی، نهایتاً می‌توانید یک جامعه کوچک را برای تبلیغات هدف قرار دهید. اما یک بازاریابی دیجیتال، بسیار فراگیر است و از محدوده محله،  شهر و حتی کشور هم می‌تواند فراتر رود.
  3. هزینه بازاریابی و تغییرات: بازاریابی سنتی با توجه به نوع تبلیغاتی که به آن اشاره شد،  هزینه‌های زیادی را نسبت به یک بازاریابی دیجیتال دربرمی‌گیرد به‌طوری‌که برای ویرایش اطلاعات هم نیازمند صرف هزینه هستید. اما در مقابل، در بازاریابی دیجیتال،  شما می‌توانید تنها با چند کلیک و با استفاده از فناوری‌های دیجیتال، یک بازاریابی آنلاین را در زمان کوتاهی به نمایش بگذارید و حتی در اغلب موارد، ویرایش اطلاعات نیز می‌تواند بدون هزینه انجام شود.
  4. تعامل‌پذیری با مشتری: در بازار سنتی، مشتری فقط حق دیدن آگهی از پیش ساخته‌شده را دارد. اما در یک بازاریابی دیجیتال، مشتری می‌تواند حتی نسبت به این آگهی‌ها، در وب‌سایت‌ها و یا شبکه‌های اجتماعی نظر دهد و سؤالات خود را بپرسد.
  5. بازار هدف: در یک بازار سنتی شما نمی‌توانید جامعه خاصی را هدف قرار دهید و هزینه ای که شما صرف تبلیغ می‌کنید ممکن است به دید تعداد کمی از مشتریانی که هدف شما هستند، رسیده باشد. اما در یک بازار دیجیتال شما به راحتی می‌توانید مشتریان بالقوه خود را شناسایی کنید و تنها آنها را هدف قرار دهید.
  6. قابلیت اندازه‌گیری نتایج بازاریابی: گاهی برای تعیین میزان اثربخش بودن بازاریابی سنتی، نیازمند صرف وقت در هفته‌ها یا ماه‌ها خواهیم بود و با این‌حال، باز هم در بعضی مواقع، میزان رصد نتایج آن نیز، امکان‌پذیر نخواهد بود اما در یک بازار دیجیتال به‌راحتی می‌توانید نتایج را بررسی نموده و محاسبه دقیق RQI  (نرخ بازگشت سرمایه) را به‌دست آورید. همچنین در بازار دیجیتال، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها خیلی سریع و آنی انجام می‌شود و این آنالیز بالا به شما این امکان را می‌دهد تا استراتژی برنامه‌هایتان را متناسب با نیاز بازار تغییر دهید چیزی که در بازار سنتی تقریباً در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نخواهد بود.
  7. برندسازی: یکی از مزایای نوین بازار دیجیتال که می‌توان به‌عنوان یک لایه بالایی کسب‌وکار از آن نام برد، ایجاد برندسازی است. برندینگ درواقع باعث می‌شود کسب‌وکار شما نزد مخاطب از چهره جذاب و تاثیرگذار بهره‌مند شود و درنهایت وقتی شما بتوانید با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ اهداف منحصربه‌فرد برند خود را در ذهن مشتری تداعی کنید این امر باعث جذب مشتری و افزایش فروش شما می‌شود کاری که در بازار سنتی تقریباً غیرممکن است و اینجاست که نقش دیجیتال مارکتینگ بیشتر از هر چیزی خودش را در بازار دیجیتال نشان می‌دهد.
تقریباً در مطالب گفته‌شده در بالا، ما با مقایسه ویژگی‌های بازاریابی دیجیتال با بازاریابی سنتی، توانستیم مزایای بازاریابی مدرن، که اصطلاحاً به آن بازاریابی آنلاین نیز گفته می‌شود را بیان کنیم. همچنین این بررسی به ما نشان داد از آنجاکه امروزه، شیوه‌های نوین بازاریابی، بیشتر با خواست و نیاز جامعه فعلی تناسب دارد، در نتیجه امکان موفقیت و رشد کسب و کار، در یک بازاریابی دیجیتال، شانس بیشتری نسبت به یک بازاریابی سنتی دارد. تفاوت بازاریابی دیجیتال با بازاریابی سنتی

انواع بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال را می‌توان به چند دسته زیر، که به‌اختصار به توضیح آن می‌پردازیم دسته‌بندی کرد.
  1. بازاریابی به‌وسیله موتورهای جستجو: که خود به دو بخش تبلیغات در موتور جستجو یا سئو تقسیم می‌شود، ازآنجاکه گوگل یکی از محبوب‌ترین جستجوگرها محسوب می‌شود، تبلیغات در آن جایگاه ویژه‌ای پیداکرده است زیرا با این کار می‌توانید بازدیدهای زیادی را برای سایت خود داشته باشید اما با توجه به افزایش قیمت ارز،  این کار می‌تواند خیلی پرهزینه باشد. به خاطر همین موضوع، استفاده از سئو برای دستیابی به افزایش بازدید کاربران، بیشتر موردتوجه همگان قرارگرفته است. درواقع سئو باعث می‌شود سایت شما در زمان جستجوی کاربر، در نتایج اولیه گوگل برای او دیده شود و این کار نیز، خودش نیازمند صرف وقت، انجام کارهای پیچیده و مهارت‌های خاص خودش است و همین امر سبب شد تا شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ زیادی در این حوزه فعالیت کنند و سئو به‌عنوان بخش مهمی از بازاریابی دیجیتال برای موفقیت هر کسب‌وکار، مورداستفاده قرار گیرد. برای توضیحات بیشتر در این زمینه، شما همیشه می‌توانید، از خدمات مشاوره کارشناسان ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ بامبو به‌صورت رایگان بهره‌مند شوید و هر آنچه را که در این رابطه مایل هستید بیشتر بدانید را از کارشناسان ما بپرسید.
  2. بازاریابی شبکه های اجتماعی: آمارها نشان می‌دهد بیش از ۵۳ درصد از جمعیت کل جهان در حال حاضر از کاربران شبکه اجتماعی مثل فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و غیره هستند. از ابتدای سال ۲۰۲۰ تابه‌حال ۴۹۰ میلیون کاربر، به این شبکه اضافه شدند و این امر خود به‌تنهایی تأکید محکمی است که چقدر بازاریابی در این شبکه‌ها می‌تواند برای کسب‌وکار مهم باشد.
  3. بازاریابی ویدیویی: در دنیای امروز، ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی یکی از ابزارهای مهم، در صنعت دیجیتال مارکتینگ به‌حساب می‌آید زیرا یک ویدیوی سازنده می‌تواند اطلاعات زیادی را در زمان کوتاه، در ذهن مخاطب به‌طوری‌که او را خسته نکند ثبت کند.
  4. افیلیت مارکتینگ: اصطلاحاً به آن بازاریابی معرف نیز گفته می‌شود. اگر شما از صفحات مشهور و یا بلاگرها بخواهید که کسب‌وکار شمارا معرفی کنند درواقع از افیلیت مارکینگ استفاده کرده‌اید و این کار می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی، یا خارج آن، انجام شود.
  5. اینفلوئنسر مارکتینگ: این نوع بازاریابی بیشتر مختص شبکه‌های اجتماعی می‌باشد و زمانیست که ما از ادمین‌ های شبکه‌های اجتماعی که متناسب با کسب‌وکار ما فعالیت می‌کنند و کاربران زیادی آنها را دنبال می‌کنند، بخواهیم که برای ما تبلیغ کنند.
  6. رپورتاژ آگهی: رپورتاژ دررواقع اطلاع‌رسانی به مخاطبان در قالب یک گزارش بی‌طرفانه است اما درواقع تلاشی است برای اینکه یک محصول یا خدمت را در ذهن مخاطب تقویت کنیم.  رپورتاژ آگهی، بسیار مؤثر است و یک شیوه نوین از تبلیغات به شمار می‌رود. اما باید بدانید نوشتن اصولی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
  7. بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ: تبلیغات وایرال یا ویروسی، به تبلیغاتی گفته می‌شود که سریعاً توسط افراد، دست به‌دست بچرخد وبه اشتراک گذاشته شود. اگر در این بخش به‌درستی عمل کنید به بالاترین درجه از بازاریابی دست‌یافته‌اید که تمام بخش‌های دیگر را تحت شعاع خود قرار می‌دهد.
بعلاوه‌ی مواردی که گفته شد، بازاریابی از طریق، تبلیغات بنری در سایت‌های پربازدید، ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ارسال ایمیل، اس ام اس مارکتینگ یا بازاریابی از طریق پیامک‌های موبایل را می‌توان به‌عنوان انواع دیگر بازاریابی دیجیتال معرفی نمود. البته توجه داشته باشید که، شما هرچقدر بیشتر بتوانید به‌جای تمرکز بر روی یک شیوه از بازاریابی، از ترکیب بیشتری از آنها استفاده کنید موفق‌تر خواهید بود. انواع بازاریابی دیجیتال

کاربردهای دیجیتال مارکتینگ

  • بررسی عملکرد سایت‌ها

با استفاده از دیجیتال مارکتینگ شما قادر به‌اندازه‌گیری دقیق RQI کسب‌وکار خود هستید. به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید تعداد افرادی که از سایت شما بازدید کردند را ببینید یا حتی می‌توانید بفهمید کدام‌یک از صفحات شما بیشتر دیده‌شده است و یا کاربران از چه دستگاهی استفاده کردند تا وارد سایت شما شوند و خیلی اطلاعات دیگر را می‌توانید از این طریق به‌دست آورید که، مجموعه این اطلاعات می‌تواند کمک کند تا برنامه و اولویت‌های آینده‌تان را بر اساس آنها تنظیم و یا تغییر دهید.

  • تنظیم محتوا برای جذب مشتری

 شما می‌توانید در محتوای سایت‌های خود، فرم‌هایی تنظیم کنید که از طریق آن بتوانید به اطلاعات تمام مشتریان دست‌یابید. این کار نه‌تنها می‌تواند تعداد افرادی که از این طریق با شما در ارتباط بودند را ارزیابی و اندازه‌گیری کنید بلکه از طریق این فرم‌ها می‌توانید مشتریان بالقوه خود را پیدا کنید و بیشتر با آنها در ارتباط باشید.

  • مدل‌سازی ‌اسناد

در یک استراتژی بازاریابی قوی، معمولاً ردیابی این‌که مشتری ما از چه طریق و چه کانالی به وبسایت یا محصولات ما شناخت پیداکرده است، بسیار حائز اهمیت است، این عمل را مدل‌سازی اسناد می‌گوییم و به شما این امکان را می‌دهد تا روند جستجوی مردم تا زمانی که این جستجو، منجر به خرید محصولات می‌شود را تشخیص دهید و همین امر به شما کمک می‌کند تا آگاهانه‌تر، استراتژی بازاریابی خود را تنظیم کنید.

کاربردهای دیجیتال مارکتینگ

کتاب‌های دیجیتال مارکتینگ

کتاب مدیریت بازاریابی از فیلیپ کاتلر: این کتاب یکی از بهترین کتاب‌ها در این زمینه است زیرا یک دیدگاه کلی و جامع از اصول بازاریابی برای شما مشخص می‌کند. کتاب قبایل از ست گودین: این کتاب نیز، به عنوان یکی از بهترین کتاب‌های دیجیتال مارکتینگ شاخته شده‌است.که به تمایلات ذاتی انسان به تشکیل گروه‌های اجتماعی اشاره دارد. این کتاب از پیشبرد یک کسب و کار به‌وسیله دنیای اینترنت صحبت می‌کند. کتاب هک رشد از شان آلیس و مورگان براون: این کتاب مشتری را مرکز توجه قرار داده است تا حدی که بتوانید آنها را برای فروش محصول خود مجاب کنید. کتاب بازاریابی سرراست از دانلد میلرو جی.جی پترسون: کتابی است که مسیر مشتری، از لحظه آشنایی با محصولات، تا زمانی که منجر به خرید محصول می‌شود را ترسیم می‌کند و شروع مناسبی است برای قرار گرفتن در مسیر درست بازاریابی. کتاب نسل چهارم بازاریابی از ایوان ستیاوان, فیلیپ کاتلر, هرماوان کارتاجایا: کتابی که خواننده را توجیه می‌کند که از بازاریابی سنتی به سمت بازاریابی دیجیتال مهاجرت کند و به بررسی آینده بازاریابی می‌پردازد. کتاب بازاریابی پرمحتوا از جو پولیزی: در این کتاب به اهمیت تولید محتوا برای بازاریابی پرداخته است به‌طوری‌که تأکید دارد یک محتوای اثربخش، فروش بیشتر را تضمین می‌کند. کتاب طرح بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک از آلن دیپ: دراین کتاب طرح یک برنامه مشخص را برای کسب‌وکارهای کوچک بااهمیت می‌دارد به‌طوری‌که در آن مشتری به سه بخش قبل، حین و بعد تقسیم می‌شود و با توجه به‌ویژگی‌های مشتری در این سه بخش، برنامه بازاریابی خود را پیاده‌سازی می‌کند. کتاب استراتژی دیجیتال مارکتینگ، رویکرد یکپارچه به بازاریابی آنلاین از سایمون کینگز نورث: این کتاب به تشریح یک بازاریابی مدرن پرداخته است و استراتژی‌های موردنیاز آن را برای موفقیت در کسب‌وکار، مطرح کرده است. کتاب‌های دیجیتال مارکتینگ

جایگاه رشته دیجیتال مارکتینگ در دنیا

این رشته، علیرغم اهمیت بالایی که در تمام مشاغل دارد و همچنین نقش و تأثیر روزافزونی که بر زندگی مردم ایفا می‌کند در هیچ‌یک از دانشگاه‌های ایران تدریس نمی‌شود. البته در مقطع ارشد رشته بازرگانی، در دو گرایش بازاریابی و تجارت الکترونیک به‌طور غیرمستقیم به تدریس برخی از سرفصل‌های آن پرداخته‌شده است. اما در خارج از ایران، بخاطر اهمیت این رشته، دانشگاه‌های معتبری همچون دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا، دانشگاه نیوکاسل در انگلستان، دانشگاه استرثکلاید اسکاتلند، دانشگاه نیویورک، دانشگاه HEC فرانسه و خیلی از دانشگاه‌های معتبر دیگر، به‌عنوان یک رشته مستقل، به تدریس آن پرداخته‌اند. گرایش‌های رشته دیجیتال مارکتینگ شامل موارد زیر است:
  1. بازاریابی اینفلوئنسر
  2. طراح و مدیریت سایت‌ها و برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی
  3. اشکال مختلف تبلیغات
  4. تئوری و توسعه بازی
  5. کارآفرینی
  6. برخورد با فناوری‌های نوظهور
  7. تبلیغات نمایشی دیجیتال
  8. بررسی رفتار مخاطبان و نگرش‌ها
  9. بازاریابی وابسته
البته آمار نشان داده است که در سال ۲۰۲۰، پردرآمدترین گرایش‌ها مربوط به بازاریابی اینفلوئنسر، طراحی و مدیریت سایت‌ها و برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات‌های ساخته‌شده بر مبنای محتوا بوده است. رشته دیجیتال مارکتینگ سخن آخر
در مطالب گفته‌شده در بالا، ما از نقش مهم بازاریابی دیجیتال به‌عنوان یک فاکتور مهم در موفقیت کسب‌وکار، صحبت کردیم و با بررسی تفاوت‌های بازاریابی دیجیتال با بازاریابی سنتی، سعی کردیم اهمیت این موضوع را بیشتر برایتان  مشخص کنیم.

حال می‌خواهیم به توضیح سوالاتی بپردازیم که ممکن است در ذهنتان مطرح شده باشد:

  • مراحل دیجیتال مارکتینگ چیست؟ و چرا اهمیت ویژه‌ای در موفقیت کسب‌و‌کار دارد؟

دیجیتال مارکتینگ مراحل زیادی دارد و برحسب نوع کسب کار، نحوه تدوین و اجرای تکنیک‌های آن، می‌تواند متفاوت باشد. اما در کلیات، فرایند مشابه‌ای را دنبال می‌کند که شامل:

    • شناسایی جامعه هدف است یا همان مشتریانی که برای بازاریابی، مدنظر شماست.
    • اهداف بازاریابی، که با دو سؤال مهم زیر مطرح می‌شود:
      • دنبال چی چیزی هستید؟
      • چه زمانی می‌خواهید به آن برسید؟
    • میزان بودجه، دقیقاً چقدر می‌خواهید هزینه کنید؟
    • و انجام تغییرات، این قسمت بسیار مهم است. زیرا شما باید به‌طور مستمر، در راستای رسیدن به اهدافتان، تغییرات لازم را اعمال کنید و تنها در این صورت است که چرخه بازاریابی شما بدرستی کامل می‌شود.
  • آیا دیجیتال مارکتینگ در کسب‌وکار، می‌تواند افزایش درآمد یا فروش را تضمین کند؟

می‌توان گفت مهارت و به‌کارگیری روش‌های مناسب در فرایند بازاریابی دیجیتال حرف اول را میزند و بسیار تأثیرگذار است و قطعاً با استفاده از تکنیک‌های درست می‌توان، افزایش درآمد و فروش را نیز تضمین کرد.

  • یک آژانس دیجیتال مارکتینگ، چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

بهترین آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ، آنهایی هستند که از تمامی انواع بازاریابی که در این مقاله به آنها اشاره شد به نحو احسن برای بهتر دیده شدن کسب‌وکار و جذب مشتری استفاده کنند و در این مسیر از تکنیک‌ها، مهارت، خلاقیت، تجربه و دقت کافی برخودار باشند و کادری فعال و متخصص را در این زمینه بکار بگیرند تا علاوه بر انجام خدمات گفته شده بتوانند با مشاوره درست و اصولی باعث پیشرفت کسب‌و‌کار شوند. شما همواره می‌توانید از خدمات مشاوره آژانس دیجیتال مارکتینگ بامبو درزمینه تدوین استراتژی بهرمند شوید و همچنین این شرکت طیف گسترده‌ای از خدمات را در زمینه‌های بازاریابی آنلاین مانند سئو، بازاریابی موتورهای جستجو، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی ویدیویی، طراحی گرافیکی وب‌سایت‌ها، برندسازی، طراحی و اجرای کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ به شما ارائه می‌دهد. از طرفی آژانس بامبو، برای آن دسته از عزیزانی که علاقمند به یادگیری مباحث بازاریابی دیجیتال هستند دوره‌های آموزشی دیجیتال مارکتینگ را تدوین نموده است که هم‌اکنون در سایت و اینستاگرام بامبو، برای استفاده قابل‌دسترس است.

خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ

بامبو نگاهی نو به کسب و کار تو

 

پیام بگذارید

مشاوره و تماس:

ساعات تماس:

همه روزه به جز روز های تعطیل پاسخگوی شما هستیم.

شماره های تماس: 58605-021

شبکه های اجتماعی :
آدرس:
تهران - خیابان فاطمی -خیابان فلسطین- پلاک ۵۰۶ طبقه ۳
آژانس دیجیتال مارکتیگ بامبو

عضو حقوقی ساختار سازمان متخصصین و مدیران ایران

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آژانس دیجیتال مارکتینگ بامبو می باشد.